semasa

Kongsi Cara Penyvsu4n Bayi, Wanita Terk!l4n Terima Mesej ‘Lv-c4h’, Sampai Minta Tunjvk Secara ‘Real’!

Memang sedih dan men4kvtkan apabila melihat kebanyakan anak muda zaman sekarang termasuklah kanak-kanak seakan sudah h1lang ad4b dan budaya hormat-menghormati.

Seorang wanita yang merupakan Kaunselor Laktasi meluahkan rasa terk1l4n dengan sikap segelintir anak muda yang langsung tidak menj4ga ad4b dan bahasa di media sosial.

Menurut wanita yang dikenali dengan nama Nad Masrom, sejak kebelakangan ini dia telah menggunakan aplikasi TikTok bertujuan untuk berkongsi ilmu kepakarannya tentang cara penyvsu4n bayi dengan betul dan sebagainya.

Tetapi siapa sangka, niat murninya dis4lah angg4p oleh segelintir netizen bahkan mereka terg4m4k meninggalkan k0men berb4ur lv.c4h pada video yang dikongsikan wanita ini.

Tidak terhenti di situ, menurut Nad, bukan golongan lelaki sahaja yang meng3camnya malah golongan wanita turut mengkr!tik tindakannya. Dakwa mereka, Nad telah memilih platform yang salah dalam berkongsi ilmu tersebut.

Namun yang lebih meny3d1hkan adalah komen-komen lu c4h yang tak putvs setiap hari dari golongan lelaki yang bergelar bapa, lelaki bujang, dan paling ramai golongan remaja yang saya kira sebahagiannya adalah pelajar sekolah tak kira pelajar perempuan atau lelaki. Ada juga golongan remaja ini yang saya lihat akaun profilnya masih di bawah umur.

Siap tag kawan masing-masing di komen bila video saya masuk fyp untuk ‘travel’ bersama. Kemudian barulah saya tahu yang perkataan ‘travel’ itu merujuk kepada bay4ngan mereka kepada payvd4r4 sebenar bila lihat saya sedang dem0nstrasi tentang penyvsvan susu ibu.

@nadmasrom

Reply to @mirroa949 TQ SUPPORT SAYA SIS ##nadbreastfeedinginfo ##breastfeedingcounselor ##breastfeedingtips ##tipspenyusuan ##healthcheck ##hopeful

♬ original sound – Nad Masrom

Meskipun sudah menerima banyak komen berb4ur lu.c4h, tetapi wanita ini mengakui dia tidak mudah mel4t4h. Tambahnya lagi, penyusuan bayi bukanlah perkara yang lv.c4h dan bukan sesuatu yang boleh dibuat sebagai lawak jenaka.

Saya juga ac4pkali diganggu secara personal selepas beberapa post atau video pendidikan tentang penyu$u4n susu ibu saya tular di media sosial. Beberapa kali saya menerima PM dari lelaki yang ayatnya sangat j1 j1k untuk dibaca.

Ada yang tanpa segan silu minta saya tunjukkan secara real agar mereka lebih faham. Selalunya saya block sahaja. Dan jika berlarutan saya akan ambil tindakan yang sepatutnya.

Dalam pada itu, wanita ini berharap agar ilmu penyusuan bayi ini menjadi satu perkara yang dititikberatkan oleh golongan wanita mahupun lelaki. Hal ini kerana, ianya adalah satu ilmu yang sangat penting terutamanya bagi mereka yang bergelar ibu dan bapa.

Sumber: Nad Masrom



 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *